2007. augusztus 23., csütörtök

Koan

- Ki vagy te? - kérdezte Szung-Ce apát a fiatal legényt, aki szerzetesnek akart állni.
- Tomo a nevem - felelte az büszkén.
Szung-Ce ráhúzott egyet a botjával.
- Azt kérdeztem, ki vagy te?
- Tomo vagyok Karigashi faluból, mester!
Szung-Ce megütötte.
- Nem érted, mit kérdezek? Azt kérdeztem, ki vagy te?
- Tomo vagyok Arigashi faluból, a takács fia, mester!
Szung-Ce most fenéken billentette az ifjút.
- Vízibivaly! Azt se tudod megmondani, ki és kinek a fia vagy!
- Tomo vagyok Arigashi faluból, a takács fia, aki eddig a vizet hordta!
Szung-Ce ráhúzott a bottal, fenéken billentette és megütötte.
- Ilyen ostoba embert! A legegyszerűbb kérdésre sem tudsz válaszolni!
- Tomo vagyok Arigashi faluból, a takács fia, eddig a vizet hordtam és szeretnék szerzetes lenni!
Szung Ce felemelte a botját és addig püfölte az ifjút, amíg az a földre rogyott.
- A nevedet se tudod, te buta? Azt se, honnan jöttél? Azt se, hova tartasz?
- Jaj, jaj - nyöszörögte az ifjú - jaj, jaj, jaj.
- Kelj fel fiam - mondta ekkor Szung-Ce apát, és odanyújtotta neki a karját. - Mindig ilyen bölcs szerzetest akartam utódomul.

Nincsenek megjegyzések: